Så blir du effektivare på jobbet

Arbete är viktigt, det kan vi alla vara överens om. Viktigast är det kanske för de som inte har något, i alla fall när detta inte är självvalt. När man har ett jobb kan det vara lätt att klaga på jobbet eller att låta bli att göra sitt bästa, för någonstans har man ändå en trygghet i att ha ett jobb. Man bör dock tänka på att det aldrig finns några garantier för att man ska få ha kvar sitt jobb, och därför bör man alltid se till att vara tacksam för att man har ett jobb och att göra sitt bästa när man jobbar. Visst finns det dagar då jobbet känns trist, så är det för alla, men man kan underlätta mycket för sig själv genom att till exempel följa de här råden!

  • Ät en bra frukost! Frukosten är dagens viktigaste mål. Att äta en bra frukost gör att kroppen startar upp på ett bra sätt. Man slipper sötsuget som kommer framåt förmiddagen och man håller en jämn blocksockernivå som gör att man inte har lika lätt för att bli irriterad eller arg.
  • Kom i tid! Att vara försenad är ofta kombinerat med att man stressar. Negativ stress påverkar kroppen negativt, och det sätter en ton för resten av dagen. Om man kommer i tid kommer man således att få en lugnare och behagligare dag där man kan fokusera mycket bättre.
  • Låt gammalt groll vara glömt! Igår var igår och idag är idag. Om inget absolut kräver ens uppmärksamhet bör man se till att glömma det som inte var bra med gårdagen och att se framåt istället. Man bör försöka lämna sitt dåliga humör hemma och se varje dag som en ny dag.
  • Organisera arbetsdagen! Vi blir lugnare och kan prestera bättre när vi vet vilka utmaningar vi har framför oss. Att organisera dagens arbetsuppgifter är ett enkelt sätt att flytta bort röran ur huvudet och ner på papper (eller i datorn). På så sätt får man en bra överblick över det som behöver utföras och när.
  • Ägna tid åt kollegorna! Även om man är morgontrött är det bra att anstränga sig lite extra genom att le och hälsa på kollegorna. Detta är extra viktigt om man är i en ledarposition. Man blir ofta bemött som man bemöter andra, och när man gör kollegorna glada så skapar man en positiv spiral!
  • Håll fint på arbetsplatsen! När det är stökigt omkring en blir man ofta mer stressad och lättare på dåligt humör än när det är rent och fint. Vissa föredrar organiserat kaos, men det viktiga är i alla fall att man enkelt till exempel kan hitta saker man letar efter och att miljön är fräsch och ren.
  • Ta raster! Raster har alla rätt till på ett eller annat sätt, och dessa bör man utnyttja då man blir mycket mer fokuserad när man har fått slappna av i någon minut. Hur man gör det är upp till var och en, och det kan vara allt från en stund i en skön fåtölj till lite frisk luft eller genom att väcka hjärnan med ett klurigt korsord.
  • Rör på dig! Man får inte bli för stillasittande. Vissa arbeten är väldigt fysiska medan andra är svåra att kombinera med att röra på sig, men när man har chansen att röra på sig bör man ta den. Det kan vara att stå upp och arbeta vid skrivbordet (om man har ett som går att höja), att ta en promenad bort till en annan kollega eller att ta trappor istället för hiss.

Leave a comment

Your comment